Søk nå

Hvordan forberede bedriften til julehandelen

Har du begynt å tenke på hvordan du skal selge produkter og tjenester frem mot jul? Les hvordan du og bedriften din kan forberede deg til julehandelen.

fot 4-2.jpg

Det er onsdag. Fint vær. En perfekt dag til å komme seg ut. For min del går turen til St.Hanshaugen Fotklinikk.
Såre føtter? Nei.
En bedriftseier vi gjerne vil ta en prat med? Ja.

 

Prøve, feile, og lære

Klinikken finner du rett ved siden av St.Hanshaugen senter (også kjent som Ila senteret), og ligger vegg i vegg med en hyggelig frisørsalong. Eier og daglig leder av klinikken er Marte Krogen Seberg. Hun er utdannet fotterapeut og hudterapeut, og driver nå klinikken på St.Hanshaugen.

Så hvorfor vil vi snakke med akkurat Marte tenker du? Fordi hun er en inspirasjon. En inspirasjon for oss i Aprila, men mest for alle som ønsker å drive for seg selv. Siden starten har hun prøvd, feilet, lært, og lyktes. I tillegg mestrer Marte en av de viktigste egenskapen du kan ha når du jobber med kunder. Lytte.

Disse egenskapene er likevel ikke det vi skal snakke mest med Marte om - vi ønsker å høre mer om markedsføringen hennes, og hvordan hun tar høyde for sesongvariasjoner. Hvordan har hun kommet gjennom et år preget av korona og vanskelige tider? Hvordan planlegger og forbereder hun seg i tiden frem mot jul?

Den korte bakgrunnshistorien om Marte er at hun kommer fra Ålesund, hvor hun har studert og jobbet, før hun startet egen bedrift i Oslo.

Det hele startet med at hun ikke fikk en jobb som hun hadde en forventning om å få. Mange ville gitt opp, men hos Marte begynte tankene raskt å vandre mot drømmen hun hadde hatt siden hun var liten. Drive for seg selv. Vurderingene var mange, men Marte er heldig og har mange støttespillere i venner og familie. "Det var faktisk pappa som foreslo at jeg skulle se etter lokaler." - sier en smilende Marte som er veldig takknemlig for støtten hun har fått.

Så la oss starte med første tips fra Marte: "Meld deg inn i aktuelle grupper på Facebook og i forumer for bransjen eller yrket du jobber innenfor." Det var slik Marte først kommer over lokalene på St.Hanshaugen og det deles ekstremt mye nyttig informasjon og erfaringer i slike grupper - også nå frem mot jul.

Etter å ha landet lokalene begynner det å gå opp for Marte at hun har mye å gjøre. Og hun ønsker helst å gjøre alt selv. Hun har lært av nettopp det og tips to er ingen overraskelse: "Selv om du ønsker å gjøre alt selv, og på din måte, er du veldig greit å være klar over at du kan samarbeide med andre."

Kanskje du har noen lokale bedrifter som kan hjelpe deg med de tingene du ikke kan selv? Og kanskje de er inngangen til et nytt marked for deg og dine produkter eller tjenester? I så fall klassisk eksempel på "vinn-vinn" og en ekstra bonus i at dere samtidig støtter lokalmiljøet.

Meld deg inn i aktuelle grupper på Facebook og i forumer for bransjen eller yrket du jobber innenfor.
Marte Krogen Seberg, eier og daglig leder, St.Hanshaugen Fotklinikk.

Å starte en fotklinikk var perfekt for Marte, hun elsker å snakke med, og lytte til, mennesker. Gjennom en behandling på rundt en time har hun god tid til begge deler og hun er ganske sikker på at denne dialogen hjelper til så kunder velger å komme tilbake.

Omgivelsene og atmosfæren du skaper for kundene dine er ekstremt viktig og i en juletid som til tider kan være veldig travel og hektisk setter de fleste pris på et sted de kan slappe av. "Her kan de slappe av, og ta en pause fra det ellers så travle livet som venter utenfor klinikkens fire vegger." sier Marte stolt idet hun gløtter ut hvor et eldre par med munnbind småløper forbi vinduet.

Helsesektoren har vært gjennom ganske store endringer, og fokuset på helse har skutt i været det siste året. Hvordan er klinikken påvirket av Korona spør jeg og Marte smiler litt lurt. Hun vet åpenbart noe jeg ikke vet, og jeg merker at dette svaret kommer til å bli noe annet enn det jeg forventer.

Joda, Marte har merket korona på lik linje som veldig mange andre bedrifter, og innrømmer at det ble ganske stille noen uker i starten, men hun bestemte seg for å være klar til å ta imot kunder når dette var over. Marte gikk for en strategi der hun pumpet ut markedsføring og informerte om helse og hygiene. Andre holdt gjerne litt igjen og sparte penger.

Hun innrømmer at det var en aggressiv og risikofylt strategi. Hun spurte seg selv ved et par anledninger om det egentlig var en klok beslutning. Viljen og drømmen om å drive selv, samt samtaler med markedsføreren sin var den store drivkraften, og i ettertid har det vist seg at det var innertier.

Da samfunnet sakte, men sikkert åpnet seg opp igjen begynte bestillingene å hope seg opp. Til tider hadde klinikken for mye å gjøre og måtte holde igjen timer. Marte fant likevel balansen, og til tross for at hun har nok å gjøre nå om dagen merker hun at korona ikke er over.

Da Oslo ble merket som rød by kom det mange avbestillinger og har myndighetene en pressekonferanse i dag påvirker det pågangen hos klinikken ganske umiddelbart. Marte retter derfor en takk til alle kundene som har møtt opp, og som har gitt gode kundesamtaler også gjennom 2020.

Men det er fortsatt noen måneder igjen av året og julen nærmer seg. Marte er kjent med sesongsvingninger, det er for eksempel større pågang på sommerstid. Så hvilke spesielle forberedelser gjør hun i forbindelse med jul og vinterstid som har mindre pågang enn ellers i året?

Forbered deg i god tid

"Ved jul må du være tidlig ute med forberedelser og markedsføring." sier Marte og ser mot produkthyllene sine som om hun allerede har en plan klar. Hun forklarer raskt at hun forbereder hvilke produkter hun skal ha fokus på gjennom jule-perioden allerede nå. Hun setter også gjerne sammen flere av dem i pakker for å tilpasse de best mulig til julegaver.

Det er mye du kan gjøre ved å sette sammen produkter. Det er kun kreativiteten som setter en stopper for hva du kan komme opp med. Marte innrømmer at hun er veldig spent på hvordan julen i år vil bli og har en mistanke om at en del av handelen vil forsvinne til netthandel. Hun er likevel optimistisk og tror det kan ligge mye omsetning på lur om man planlegger godt og ved at bedrifter i nærmiljøet støtter hverandre.

Marte ønsker å samarbeide med lokale bedrifter i nærmiljøet og håper også kunder ser at det er ekstra viktig at alle støtter om nærmiljøet og de lokale bedriftene i en periode som denne.

Til slutt spør jeg om Marte har noen tips til leserne som ønsker å starte for seg selv eller er usikre på hva de bør gjøre med bedriften fremover? Marte retter seg i ryggen og kommer raskt med en oppfordring hun åpenbart har lært ved å starte for seg selv:
"Du må være tøff og tørre! Å utfordre deg selv er det eneste som kommer til å få deg videre."

Det er en oppfordring vi i Aprila stiller oss bak og vi anbefaler samtidig å hjelpe St.Hanshaugen Fotklinikk og dine lokale bedrifter i tiden som kommer.

Kjøp produkter, tjenester og gavekort i ditt nærmiljø for å sikre at disse lokale heltene overlever - de trenger deg kanskje mer nå enn noen gang!

window.hsConversationsSettings = { loadImmediately: true, // Allows you to manually load the widget using .load() }; function openChat() { //window.HubSpotConversations.widget.load({ widgetOpen: true }); window.HubSpotConversations.widget.load(); window.HubSpotConversations.widget.open(); } function closeChat() { }