Hopp til innholdet

Aprila fornyer seg for å hjelpe SMBer med penger

Bendik Danielsen
Aprila er ikke en vanlig bank - vi utvikler vår egen teknologi for å nå effektivt frem til små og mellomstore bedrifter, og var først i verden med å tilby finansiering inne i regnskapssystemene bedriftene allerede bruker. Vårt mål er å hjelpe med å finansiere og bygge fremtidens bedrifter og arbeidsplasser, som er så viktige bidragsytere til samfunnet.

Tettere på kunden

Vi ønsker å være tett på sluttbrukeren i alt vi gjør, og vise at vi ønsker å gjøre oss fortjent til tilliten deres. Aprila har så langt handlet mye om gode partnerskap og den nye visuelle identiteten er nok et godt bevis på nettopp det - godt samarbeid. Vi gikk sammen med Heydays for å få frem ønsket vårt om å være tilstede for kundene våre.

Heydays og ny visuell identitet

«I fintech-verdenen går ting raskt. Det ropes om oppmerksomhet, det er sterke farger, konfetti og mye som skjer. Vårt konsept går bort fra dette, og tar inspirasjon fra tilliten og roen man får fra de opprinnelige bankinstitusjonene, samt håndverket og langsiktigheten i antikkens arkitektur. Inntrykket vi ønsker at man sitter igjen med er at Aprila er en partner for det lange løpet, sier Henrik Fjeldberg, Benjamin Gaupset og Iben Andrea Syvertsen, som sammen med et større team i Heydays har vært med å utvikle både strategi, visuell identitet og nettside for Aprila.

Websider med betydning
"Vi designer nye websider som tar opp det tidløse inntrykket fra identiteten og gjør det omgjengelig. Vi ønsker at de besøkende skal oppleve vår motivasjon – at vi ønsker å hjelpe og snakke til helt vanlige bedrifter", sier Sjur Grønningsæter, Product Manager for Aprila.no.
Fv. Iben Andrea Syvertsen, Benjamin Gaupset, Henrik Fjeldberg, Bendik Danielsen, Julia Paulsen og Sjur Grønningsæter.

Anorak og nok nok,-

Visuell identitet er nå landet og det er på tide å spre det glade budskap. Kommunikasjonen skal være i tråd med våre verdier, samtidig ha litt humor og hverdag i seg. Det var bakgrunnen til at vi tok kontakt med Anorak og sammen la vi grunnlaget for kampanjen NOK NOK,-.

Innsikten er der, og siden oppstarten av Aprila i 2016 har vi vært i dialog med mange bedriftseiere og det er de samme fortellingene og historiene som går igjen. De har utført en jobb, men må vente altfor lenge på penger før de kan ta nye steg videre. Det ønsker vi i Aprila å gjøre noe med. Vi gjør bank enkelt og tar oss av det som er tidkrevende og lite verdiskapende for bedriften - slik at eiere og ansatte får nok tid og penger til å gjøre det som er viktig for bedriften.

«Vi lette etter noe like enkelt og smart som Aprilas tjenester. Noe som får tydelig fram at det handler om å alltid ha nok penger, men uten å ty til det tunge finansspråket de vanlige bankene oftest bruker. Dermed ble det «nok nok», som er lett å leke med og lett å huske, sier kreatørteamet i Anorak, Ingrid Lea, Stein Simonsen og Øistein Markus Holm.

Samarbeid gir mer enn nok nok,-

"Vi er veldig heldige som får jobbe med profesjonelle (og hyggelige) folk fra Heydays og Anorak. Haydays har jobbet frem en identitet som viser hva vi står for og jobber mot, og Anorak har vist oss at seriøse budskap kan formidles på en morsom og effektiv måte gjennom kampanjen nok nok,-", sier en fornøyd Julia Paulsen, Head of Marketing & Digital Sales i Aprila Bank, som stolt viser frem den nye kampanjen på Aprila.no/nok-nok.