Les hvordan fakturasalg fra Aprila har hjulpet Claus og hans bedrift HCL Nordic AS med å vokse. Fokus på riktig sted er nøkkelen til suksess.
Vi ønsker å vite mer om reisen Claus og selskapet har vært gjennom. Har det gått på skinner? Har han møtt utfordringer? Hva har hjulpet han på veien? Det er ingen hemmelighet at det å starte for seg selv og manøvrere seg til en vellykket drift ikke alltid er lett. Vi er opptatt av å høre hva bedriftseierne selv mener om situasjonen og hvordan vi sammen kan hjelpe bedrifts-Norge med å holde hjulene i gang. Spørsmålene er mange. Svarene? Enda flere.
Etter å ha funnet plass i en hyggelig sofa-krok, tar vi det raskt tilbake til starten. Før HCL Nordic AS var en ting. Før Claus visste at han en dag skulle lede, og eie, et vellykket selskap med flere ansatte. Claus hadde en helt normal arbeids-hverdag. Sparring med en tidligere leder og mange ideer i hodet gjorde til slutt at Claus tok det store steget med å starte for seg selv. Beslutningen var ikke bare lett, men han angrer ikke. Han sitter tross alt i dag med HCL Nordic AS. Etter å ha startet opp så Claus at han nærmet seg etableringen av et tradisjonelt markedsføringsbyrå. Det var ikke helt dit han ville. Teknologi og utvikling - det var dit han ville. Med en god porsjon tålmodighet bestemte han seg for å bruke litt ekstra tid på å finne de rette markedene og nisjene for selskapet. Det klarte han, og selskapets kompetanse er nå det store konkurransefortrinnet. Claus og gjengen hans leverer digital teknologi, men den skapes av mennesker - for mennesker. Smak litt på den. Deilig. Som balsam for sjelen.
"Vi har hatt høyt fokus på bedriftskultur. Det er viktig for hvordan vi leverer tjenestene våre."
Claus Lorentzen, CEO, HCL Nordic AS
Det er vi i Aprila også veldig opptatt av. Fornøyde kunder. Det tar oss videre til hvilken erfaring Claus har med Aprila? "Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg kom over Aprila, men jeg tror det var gjennom et nyhetsbrev". Nyhetbrev eller ikke, han er tydelig på at han er mer glad i bruke tiden sin på teknologi og utvikling enn på økonomi og fakturering så han lar gjerne noen andre ta seg av akkurat det. "Fakturasalg ga meg muligheten til å konsentrere meg bedre. Det fjernet unødvendig mentalt støy og jeg fikk fokusere på de oppgavene som var viktigst. Som igjen gjorde at vi leverte bra og vokste raskt."
Og vekst har HCL Nordic AS definitivt fått til. Ikke ene og alene på grunn av fakturasalg. Her ligger det mye, og hardt, arbeid bak. Men det har hjulpet. Penger har kommet raskere inn og de har kunnet konsentrere seg om det de gjør best - teknologi og utvikling.
"Aprila hjalp meg fokusere bedre. Fokus er viktig. Hvis fokus flakker får du raskt unødvendig mye å tenke på."
Claus Lorentzen, CEO, HCL Nordic AS
Når jeg videre spør hvordan Corona har påvirket selskapet er svaret overraskende positivt. De, som så mange andre, har merket det på omsetningen, men selskapet har likevel hatt stor vekst og hjulene går rundt som aldri før. Grunnlaget har vært bra og gjengen til Claus har kunnet fortsette veksten de hadde fra tidligere. De får utviklet det de skal og nå handler det om å få ordet om selskapet og hva de leverer ut til massene.
Claus gleder seg til fortsettelsen. Den gleden er han ikke alene om. Vi i Aprila gleder oss også. For vi tror vi kan hjelpe og bidra til at Claus, HCL Nordic AS, og alle andre bedrifter, kan nå nye høyder i fremtiden.