Hopp til innholdet

Planlegg for fremtiden

Bendik Danielsen

Vi hadde tenkt til å invitere oss selv til en bedrift i Vestfold og Telemark, nærmere bestemt Skien. Byen regnes som en av Norges eldste og var i vikingtiden et populært handelssted.

Kjetil Bakke, eier og daglig leder Partytelt Utleie ASDet er lenge siden vikingtiden, men handelen har heldigvis ikke stoppet opp og det dukker stadig opp nye bedrifter som leverer interessante tjenester og produkter.

Korona satt en brå stopper for å besøke Partytelt Utleie AS, men vi spør likevel daglig leder og eier av selskapet, Kjetil Bakke, om han vil ta en prat med oss over telefon.

Kjetil startet selv familiebedriften som i dag selger og leier ut telt til enhver anledning og ethvert behov. Geografisk leverer de telt til hele Østlandsområdet og store deler av Sørlandet.

Det hele startet med en tilfeldighet da Kjetil i 2008 skulle gifte seg. Behovet for å leie et telt til den store festen meldte seg, men det var ikke tvil om at det ville sprenge budsjettet. Etter litt undersøkelser viste det seg at det ikke utgjorde noen forskjell om han leide eller kjøpte telt. Kjetil bestemte derfor å kjøpe et par telt som han etter bryllupet la ut til leie på finn.no. Resten er historie. To telt ble til tre. Og tre telt ble til en hel telt-park. Pop up telt. Quick up telt. Partytelt. Garasjetelt. Bobiltelt. Båttelt. Lagertelt. Saccosekk. Alle typer telt du kan tenke deg. Selvfølgelig med alt du trenger av tilbehør.

Kjetil forteller at det alltid har bodd en gründer i han, men at det først var på dette tidspunktet det var noe han vurderte å leve av. Resultatet ble nettbutikkene partytelt-utleie.no og garasje-bobiltelt.no.
Så tidlig som 2009 opprettet han enkeltpersonforetaket som i 2015 ble et AS.

Jeg spør hvilke utfordringer han møtte på da han startet opp og vet av erfaring at markedsføring er en utfordring for mange. Kjetil jobbet tidligere som utvikler innen teknologi og gjorde derfor sin egen markedsføring hvor han hadde et spesielt fokus på organisk søk og søkemotoroptimalisering (SEO). I en ny digital tid med mye digital informasjon er SEO helt vesentlig for at potensielle kunder skal finne deg og se hva du har å tilby.

Kjetil skyter også inn en annen utfordring som han garantert ikke er alene om å ha kjent på. Kapital. Investering i så mye utstyr er kapitalkrevende og all investering ble gjort fra privat sparing.

Bedriften gikk etter noen år fra hobby til mer seriøs drift og Kjetil klarte oppstarten uten å ta opp lån. Selskapet brukte en gratistjeneste for regnskapsføring, men ettersom bedriften vokste ble det etter hvert også nødvendig med en regnskapsfører og nytt regnskapssystem. Det nye regnskapssystemet ble brukt i 3-4 år, men ble i overkant komplisert og kostnadene ble høyere enn nødvendig så Kjetil begynte å se seg rundt etter andre leverandører.

En dag får han et hett tips fra en kamerat. Visma eAccounting. Enkelt, rimelig og bra. Bra match. Med Visma eAccounting ble utgiftene til regnskapsføring halvert på ett års tid og Kjetil er den dag i dag superfornøyd med systemet. Han trekker frem enkelhet, integrasjon med bank og automatisk kontering som store pluss da automatikk for han er avgjørende.

Det er alltid greit å ha muligheten til å selge fakturaen. Andre ganger er det greit å få pengene med en gang, uten å måtte vente eller følge opp fakturaen.
Kjetil Bakke, eier og daglig leder Partytelt Utleie AS

Fakturasalg der sluttkunden er privatkunde

Kjetil har også tatt i bruk Fakturasalg fra Aprila og gleder seg nå til Aprila og Visma eAccounting lanserer fakturasalg av fakturaer der sluttkunden er privatkunde.

Jeg spør selvfølgelig hvorfor han valgte å ta i bruk fakturasalg og han svarer raskt at det gir en ekstra sikkerhet for betaling. Det er ikke alle kunder man har en relasjon til og man vet ikke alltid når pengene vil komme inn, eller om de kommer i det hele tatt. Da er det alltid greit å ha muligheten til å selge fakturaen. Andre ganger er det greit å få pengene med en gang, uten å måtte vente eller følge opp fakturaen.

Kjetil forteller at kundegruppen hans er relativt 50/50 fordelt på bedriftskunder og privatkunder. Muligheten til å selge fakturaer for privatpersoner vil derfor gi han en ekstra sikkerhet og muligheten til å få raskere betalt enn tidligere.

Det gleder både oss og Visma eAccouting at vi kan hjelpe Kjetil og andre bedriftseiere på denne måten - vi heier på alle som står på og holder bedrifts-Norge gående.

Det er som de fleste vet ingen selvfølge i disse dager. Korona-pandemien kommer og går i bølger. Myndighetene gjør tiltak og bedrifter må gjøre det samme. Kjetil forteller at han på et tidspunkt mistet mellom 60-70 prosent av omsetningen da utleie og salg av event-utstyr ble bremset av pandemien. Han står likevel på og holder ikke bare driften gående, men ser også frem til å utvide og utvikle nye konsepter for netthandelen fremover. Han er opptatt av at dagens situasjon ikke skal bremse, men at det er viktig å planlegge for perioden etter Korona.

Gode refleksjoner som vi i Aprila støtter, og vi håper vi kan bidra ved å tilby tjenester som kan hjelpe på veien til suksess.